Etusivu » MARIMEKKO ANTAA TALOUDELLISEN OHJEISTUKSEN VUODELLE 2020: LIIKEVAIHDON ARVIOIDAAN JÄÄVÄN EDELLISVUODESTA JA VERTAILUKELPOISEN LIIKEVOITON ENNAKOIDAAN OLEVAN SUUNNILLEEN EDELLISVUODEN TASOLLA TAI ALHAISEMPI

MARIMEKKO ANTAA TALOUDELLISEN OHJEISTUKSEN VUODELLE 2020: LIIKEVAIHDON ARVIOIDAAN JÄÄVÄN EDELLISVUODESTA JA VERTAILUKELPOISEN LIIKEVOITON ENNAKOIDAAN OLEVAN SUUNNILLEEN EDELLISVUODEN TASOLLA TAI ALHAISEMPI

MARIMEKKO ANTAA TALOUDELLISEN OHJEISTUKSEN VUODELLE 2020: LIIKEVAIHDON ARVIOIDAAN JÄÄVÄN EDELLISVUODESTA JA VERTAILUKELPOISEN LIIKEVOITON ENNAKOIDAAN OLEVAN SUUNNILLEEN EDELLISVUODEN TASOLLA TAI ALHAISEMPI

Marimekko Oyj, Sisäpiiritieto, 18.9.2020 klo 8.30
MARIMEKKO ANTAA TALOUDELLISEN OHJEISTUKSEN VUODELLE 2020: LIIKEVAIHDON ARVIOIDAAN JÄÄVÄN EDELLISVUODESTA JA VERTAILUKELPOISEN LIIKEVOITON ENNAKOIDAAN OLEVAN SUUNNILLEEN EDELLISVUODEN TASOLLA TAI ALHAISEMPI
Marimekko perui 25.3.2020 aiemmin antamansa ohjeistuksen vuodelle 2020 johtuen ainoastaan koronaviruspandemian ennakoitujen vaikutusten seurauksista. Puolivuosikatsauksensa yhteydessä 13.8.2020 yhtiö kertoi, että koronaviruspandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Marimekon liikevaihtoon ja kannattavuuteen vuonna 2020, mutta ei edelleenkään pystynyt nopeasti muuttuvan tilanteen vuoksi antamaan tarkkaa arviota vaikutuksista liiketoimintaan.
Vaikka koronaviruspandemian aiheuttamaan poikkeustilanteeseen liittyy yhä paljon epävarmuutta, Marimekko voi nyt arvioida aiempaa paremmin pandemian vaikutuksia liiketoimintaansa ja antaa sen johdosta seuraavan taloudellisen ohjeistuksen vuodelle 2020: Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2020 jäävän edellisvuodesta ja vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi.
Näkymien parantumiseen vaikuttavat pääasiassa Suomen-vähittäismyynnin odotettua parempi kehitys kesällä, tukkumyynnin kohentuneet loppuvuoden näkymät sekä aiemmin arvioitua suuremmat kiinteiden kulujen säästöt loppuvuoden aikana.
Yhtiön vuoden 2020 näkymiin liittyy kuitenkin merkittäviä epävarmuustekijöitä. Marimekolle tärkeän kotimarkkinan ja yhtiön koko vähittäismyynnin näkymiin vaikuttaa olennaisesti se, kuinka asiakasmäärät vähittäismyymälöissä kehittyvät loppuvuonna ja tuleeko koronaviruksesta syksyllä uusia, merkittäviä tartunta-aaltoja, jotka voivat edellyttää omien myymälöiden tilapäisiä sulkemisia. Marimekon partnereiden ja muiden tukkumyyntiasiakkaiden toipuminen kriisistä voi vaikuttaa heidän loppuvuoden täydennystilauksiinsa ja siten yhtiön koko vuoden näkymiin. Lisäksi globaalilla kriisillä voi olla vaikutuksia yhtiön arvoketjun toimintavarmuuteen.
Yhtiö arvioi liikevaihto- ja tuloskertymän toisella vuosipuoliskolla painottuvan selvästi vuoden kolmannelle neljännekselle.
Marimekon osavuosikatsaus tammi-syyskuulta julkistetaan keskiviikkona 4.11.2020 klo 8.00.
MARIMEKKO OYJ
Konserniviestintä
Anna Tuominen
Puh. 040 584 6944
anna.tuominen@marimekko.com
JAKELU:
Nasdaq Helsinki Oy
Keskeiset tiedotusvälineet
Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2019 tuotteiden brändimyynti oli 251 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 125 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue. Konsernin palveluksessa on noin 450 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com

Alkuperäinen artikkeli