Etusivu » Mainonnan määrä Suomessa laski 43 % huhtikuussa 2020, Sanoma suoriutui markkinoita paremmin

Mainonnan määrä Suomessa laski 43 % huhtikuussa 2020, Sanoma suoriutui markkinoita paremmin

Mainonnan määrä Suomessa laski 43 % huhtikuussa 2020, Sanoma suoriutui markkinoita paremmin

Sanoma Oyj, lehdistötiedote, 20.5.2020 klo 14.45

Mainonnan määrä Suomessa laski 43 % huhtikuussa 2020, Sanoma suoriutui markkinoita paremmin

Kantar TNS:n tänään julkaistun markkinatutkimuksen mukaan mainonnan määrä Suomessa laski huhtikuussa 42,8 % (-38,2 % ilman kevään 2019 eduskunta- ja EU-parlamenttivaalien mainonnan vaikutusta), kun taas Sanoman mainosmyynti (ml. vaalimainonta) laski 36,0 % (-34,0 % ilman vaalimainontaa). Mainonnan määrän kehitys mediaryhmittäin Sanomalle keskeisissä mediaryhmissä on esitetty alla olevassa taulukossa.

Mainonnan määrän kehitys Suomessa

Mediaryhmä Huhtikuu 2020 Tammi-huhtikuu 2020
Sanomalehdet -50,1 % -27,8 %
Aikakauslehdet -18,2 % -12,2 %
Televisio -39,6 % -14,2 %
Radio -48,2 % -21,6 %
Verkkomedia * -26,0 % -6,4 %
Yhteensä -42,8 % -18,0 %

* ilman hakukoneita ja sosiaalista mediaa
Lähde: Kantar TNS Oy

Kantar TNS:n mukaan lasku oli huhtikuussa mittavinta erityisesti matkailun, autojen, rahoituspalveluiden ja vaatteiden mainonnassa. Telepalveluiden ja pesuaineiden mainonta kasvoi. Mainonnan määrä laski kaikissa mediaryhmissä ja mainostyypeissä (merkkimainonta, vähittäiskauppa ja luokitellut ilmoitukset).

Tammi-huhtikuussa 2020 Sanoma suoriutui markkinoita paremmin ja kasvatti markkinaosuuttaan TV- ja radiomainonnassa, kun taas sanomalehti-, aikakauslehti- ja verkkomainonnan kehitys oli suunnilleen markkinoiden mukaista. Tammi-huhtikuussa 2020 Sanoman mainosmyynti laski 12,6 % verrattuna markkinoiden 18,0 % laskuun.

Aiemmin julkistamansa mukaisesti Sanoma arvioi, että koronaviruspandemialla tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia sen liiketoimintaan vuonna 2020. Sanoma perui 24.3. käynnissä olevan koronaviruspandemian vuoksi väliaikaisesti näkymänsä vuodelle 2020, jotka oli annettu 7.2. Tämänhetkisessä jatkuvasti ja nopeasti kehittyvässä tilanteessa yhtiön on liian aikaista tehdä luotettavia ja täsmällisiä ennusteita näkymiensä päivittämiseksi. Sanoma arvioi antavansa päivitetyt näkymät vuodelle 2020 myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Sanoman pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät ennallaan.

Lisätietoja
Sijoittajat: Kaisa Uurasmaa, sijoittajasuhde- ja yritysvastuujohtaja, Sanoma Oyj, p. 040 560 5601
Media: Hanna Johde, viestintäjohtaja, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Sanoma

Sanoma on oppimisen ja median edelläkävijä, jolla on päivittäin vaikutus miljoonien ihmisten elämään. Autamme opettajia kehittämään jokaisen lapsen taitoja, tarjoamme kuluttajille merkityksellistä sisältöä ja yritysasiakkaillemme ainutlaatuisia markkinointiratkaisuja.

Tänään toimimme kymmenessä maassa, mm. Suomessa, Hollannissa ja Puolassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 900 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 3 500 ammattilaista. Sanoman osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoja osoitteessa www.sanoma.com/fi.

Alkuperäinen artikkeli

Jätä kommentti

facebook twitter