Etusivu » Yhteisyritys kehittämään kustantajien varhaisjakeluverkkoa

Yhteisyritys kehittämään kustantajien varhaisjakeluverkkoa

Alma Media Corporation

Yhteisyritys kehittämään kustantajien varhaisjakeluverkkoa

Alma Media Oyj                Lehdistötiedote                 31.10.2014 klo 12.00

YHTEISYRITYS KEHITTÄMÄÄN KUSTANTAJIEN VARHAISJAKELUVERKKOA

Suuret suomalaiset sanomalehtikustantajat ovat päättäneet selvittää edellytykset perustaa yhteisyritys kehittämään varhaisjakeluyhtiöiden välistä yhteistyötä ja logistiikkaa sekä vastaamaan jakelupalveluiden valtakunnallisesta myynnistä. Tavoitteena on luoda toimintamalli, jossa lehtikustantajien varhaisjakeluverkkoon saataisiin lisää jaettavaa, ja jolla jakelu voitaisiin jatkossakin tuottaa laadukkaasti ja kustannustehokkaasti.

Perustettavalle yhtiölle haetaan parhaillaan vetäjää toiminnan käynnistämisen valmistelemiseksi.

Jakelun markkinat ovat painetun median ja kirjepostin volyymien laskiessa voimakkaassa murroksessa. Itella julkisti viime vuonna strategiansa, jonka mukaan se siirtää painopisteensä Venäjän markkinoille ja Suomessa verkkokaupan pakettien jakeluun. Tämän seurauksena suomalaiset sanomalehti- ja aikakauslehtikustantajat ovat vastaanottaneet huomattavia jakeluhinnan korotuksia. Lehtiyhtiöiden talous ei kestä korotuksia ja muutamat kustantajat ovat jo joutuneet ottamaan varhaisjakelun Itellalta itselleen tai etsimään uuden jakelukumppanin. Näin on käynyt muun muassa Turun Sanomien ja Kainuun Sanomien jakelualueilla sekä Sanoma Lehtimedian alueella Kaakkois-Suomessa.

“Luotettava ja kustannustehokas jakelu on yksi suomalaisten lehtien menetystekijöitä ja sen osalta  eteen on tullut tilanne, jossa on etsittävä avoimesti uusia toimintamalleja tämän vahvuuden turvaamiseksi”, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pekka Soini.

“Erilaisia yhteistyökumppanuuksia valtakunnallisen varhaisjakeluverkon rakentamiseksi tullaan hakemaan avoimesti logistiikan alan toimijoiden kanssa”, toteaa Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne.

Perustajayhtiöt ovat: Alma Media Oyj, Sanoma Media Finland Oy, Keskisuomalainen Oyj, TS-yhtymä, Kaleva Oy, Mediatalo Esa ja Länsi-Savo -konserni.

Lisätietoa:

Kai Telanne Alma Media Oyj, puh. 010 665 3500

Pekka Soini Sanoma Media Finland Oy, puh. +358 0400 427835

Jukka Ottela Mediatalo Esa, puh. +358 44 736 202

Alma Media lyhyesti

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Yhtiössä työskentelee 1 965 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin kolmannes toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2013 liikevaihto oli noin 300 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi

This content was originally distributed by GlobeNewswire on 2014-10-31 11:00 CET

© Hugin BV.

Permalink: /2014/10/31/Yhteisyritys+kehitt%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n+kustantajien+varhaisjakeluverkkoa+HUG1867515.html

facebook twitter